Hekimhan Kültürü ve Bir Türkü

Hekimhan Kültürü ve Bir Türkü

 Süleyman ÖZEROL

 
5 Ağustos 2013… Dün geceki fırtınadan dolayı köşedeki direkten tel kopmuştu. Ceviz elma ve dutların dibi meyve doluydu, damlardaki sergiler uçurmuştu. Durumu muhtara haber verdim, “elektrikçiler gelip baktılar arızayı bulamadılar” dedi. Bir saat sonra iki elektrikçi bakkal Ali Öztürk ile geldiler, kopan teli bağladılar, tele gelen cevizin dalı kesildi.
12.04, Melih Yılmaz aradı, Güngör Bebek ile birlikte gelecekmiş. Bir saat kadar sonra da geldiler. Bir süre sohbet ettik. “Şemsi Belli” ve “Gazel Kuşları Japon Balıkları” adlı kitaplarını armağan etti, ben de “Vayloğ Dede” kitabımı armağan ettim.
Vayloğ Dede ziyaretine gittik, Akmağaralı ve Eymirli ziyaretçiler vardı. Yemek yedik, sohbet ettik, fotoğraf çektik. Davulku’da çekilen fotoğraftaki yazı: Vayloğ Dede, Mustafa dönmez, Mehmet Biçer, Naci biçer, Erdoğan biçer (Naci Biçer’in hatırası)
Balıklaya Canlı Alabalık lokantasına gittik, yiyip içerken bir yandan sa sohbet ettik.
5 Şubat 2012 günü annem ile aynı gün aramızdan ayrılan Şeyh Hamit Akyüz ile birlikte yapmak istediğimiz bir şey vardı: Yılda bir kez Hekimhan ile ilgili derleme ve araştırılmaları kitap olarak yayınlamak… Adı “Hekimhan Derlemeleri”, “Hekimhan Araştırmaları”, “Hekimhan Derleme ve Araştırmaları” olur ya da başka bir şey… 200 adet bastırıp özellikle üniversitelere göndermek, ilgilenenlere vermek, Hekimhan’ın kültürel yapısını kayıt altına almak ve dünyaya duyurmak…
Bunları anlattığımda Melih Yılmaz, çok sayıda basılması ve toplumun çok kesimine ulaşması, belediyenin bunu üstlenmesi, hatta belediye başkanının seçim programında yer almasının uygun olduğunu belirtti. Elbette ki maddi destek verecekler de bulunmalı…
Üçümüz tartıştık…
Kimler yazmalı?
Herhangi bir ölçüte bağlı kalmadan aklımıza gelenleri sıraladık Vecihi Timuroğlu, Hasan Basri Aydın, Hamza Aksüt, Ali Aksüt, Ali Ercan, Metin Özer, Melih Yılmaz, Kemal Deniz, Güngör Bebek, Süleyman Özerol, Kenan Şahbudak, Ömer Çetin, Hüseyin Çelik, Halil Yazgan, Lütfi Kaleli, Sebahat Kara, Hüseyin Başaran…
Seçim durumunu bekleyelim… Bakalım adaylardan bu konuya yaklaşan, programına alacak olan var mı? Belediye başkanı hangi partiden olursa olsun bu işi yürütelim. Amaç Hekimhan kültürü…
* Seçim çalışmalarında Hekimhan Belediyesinde Kültür Sanat birimi oluşturulması
* Birimin başına birinin getirilmesi
* Bunun için birisi gerekli
* Yayınlar yapılması
* Birimde çalışma yapanlara destek olunması
* Cahit Uçuk, Eflatun Cem Güney edebiyat ödülleri konulması
* Bunları yapmak için de kurumsallaşmak gerek.

Melih Yılmaz, valilik tarafından basılan “Şemsi Belli” kitabından söz etti. Sivas’ta yayınlanan Samsundan Mardin’e kadar uzanan bölgedeki haber ve yazıları yayınlayan Ülke adlı gazeteye Şemsi Belli yazılar yazmış. Bunlar arasında Hekimhan ile ilgili olanlar var. Necati Dikmen’i aradı. M. Nuri Gökçe’nin Attila İlhan’a benzemesinden söz edildi. Ve “İnişli Çıkışlı Arguvan Yolu” türküsü konu oldu.

İnişli yokuşlu Arguvan yolu
Gözleri sürmeli bir gelin ağlar
Gözümde kalmadı dünyanın malı
Güzelsin şirinsin bizim Arguvan

Malatya’dan inmiş idim tirenden
Susamıştım bir su içtim pınardan
Ağaçtan görünmez bizim Arguvan
Güzelsin şirinsin bizim Arguvan

Arguvan’da bulut olmaz sıcaktan
Kızlar kemer bağlar sarı saçaktan
Arı balı toplar bin bir çiçekten
Güzelsin şirinsin bizim Arguvan


Abbas Aslantürk tarafından yetmişli yılların başlarında Umut Plak’ta yapılan bir kasete okunan, “İnişli çıkışlı Arguvan yolu” söz başlı türküde, “Ağaçtan görünmez bizim Arguvan” dizesi geçiyor ki, kırk yıl önce Arguvan’da ağaç görmeniz olası değil. Bugün bile yok…
Arguvan Türküleri kitabımızda; “Ağaçtan görünmez bizim Arguvan” denilirken ne anlatılmak istenmiştir?     Arguvan’ın bitki örtüsü bozkırdır! Bu notu yıllar önce düşmüştük. A. Abbas Aslantürk, türkünün kendisine ait olup; 1972 yılında kasete okuduğunu, burada sözü edilenin yeşile özlemini dile getirmek olduğunu söyledi” açıklamamız vardır.
Diğer yandan, “Malatya’da inmiş idim trenden/ susamıştım bir su içtim pınardan” dizeleri de uyum göstermiyor. “Hekimhan’da inmiş idim trenden” olmalı ve söz başı da “İnişli çıkışlı Keklicek yolu” olmalı.

İnişli yokuşlu Keklicek yolu
Gözleri sürmeli kızları dolu
Gözümde kalmadı dünyanın malı
Canımsın gülümsün güzel Hekimhan

Hasançelebi’de indim trenden
Susamıştım bir su içtim çeşmeden
Hekimhan gözükmez yüksek tepeden
Canımsın gülümsün güzel Hekimhan


Yiyip içtikten sonra eski Ballıkaya’ya gittik. Epey de fotoğraf çektim. Hava kararırken döndük köye, ayrıldılar.
Akşam yine fırtına oldu…

Malatya HAKİMİYET, 16 Ağustos 2013 Cuma

Yorumlar

Popüler Yayınlar