Kemal Keskin ve Soku dibinde Kuzu

Kemal Keskin ve 'Soku Dibinde Kuzu'


İbrahim Emici-Süleyman Özerol-Kemal Keskin
Süleyman ÖZEROL

23 Temmuz 2014 günü Hekimhan Belediye Başkanı Ali Seydi Millioğulları’nı makamında ziyaret ettiğimizde yöremizin sorunlarını dile getirdik. Ziyarette Başkan Millioğulları, Hekimhan festivali ile ilgili olarak önerilerimi almak istediğini belirtti. Konu ilgili görüşlerimi açıkladım ve “Yarım yüzyıldan fazla zaman önceden beri Hekimhan türkülerini ülkemize ve dünyaya duyuran, tanıtan Kemal Keskin en azından bir onurluk ile ödüllendirilmeli. Bu onurluğun maddi değil manevi değeri yüksek olacaktır. Danışma kurulu üyesi bulunduğum Halk Ozanları Kültür Derneği üyesi birçok Hekimhanlı ve Malatyalı ozan, ayrıca Ankara’da birçok Malatyalı sanatçı var. Bunlar da festivalde davet edilerek sanatlarını icra etmeleri sağlanmalı” diyerek Hekimhan’ın ünlü sanatçısı Kemal Keskin’in onurlandırılması isteğinde bulundum.
Hekimhan Ceviz Maden ve Kültür Festivali Komitesi, daha önce de birçok kez dile getirdiğim istemi olumlu bularak Kemal Keskin’i onurluk ile ödüllendi. Kemal Keskin’in onurluğunu Öğretmen Evi Müdürü Cafer Dilek’in elinden aldım. Festival komitesine teşekkür ederek onurluğu, Halk Ozanları Kültür Derneğinde düzenlenen bir törenle Kemal Keskin’e sunulacağını belirttim. 20 Aralık 2014 günü OZAN-DER’in 40. Yıl etkinlikleri çerçevesinde son etkinlik olan Şiir Şöleninde Kemal Keskin’in onurluğu kendisine sunuldu.
Kemal Keskin, Hekimhan’ın Hacılar köyündendir. Altmışlı yıllarda Hekimhan ve yöresi türkülerini plağa okumuş, TRT radyo ve televizyonlarında, etkinliklerde de bağlama ile çalıp söylemiştir. Dolayısıyla yöre türkülerinin kayıtlara geçmesinde ve geleceğe aktarılmasında büyük emeği olan bir sanatçıdır. Doksan yaşına yaklaşan olan sanatçı Ankara’da oturmaktadır. Okuduğu türkülerden bazıları şunlardır:

* Mehrali Bey (Ben Gidiyom)
* Bir Güzel Methedem
* Bir Can Bir Canı Severse (Havar Havar ) 
* Bir Zaman
* Çıktım Dağların Başına
* Çıktım Yücesine (Perişan)
* Dillo Can,
* Dostun Bahçesine Hoyrat Girmiş
* Dut Agaci Düzdedir
* Dut Yedim Duttu Beni
* Engine Ha Engine
* Ey Cahil Sofu
* Gelin Gelin Gel Oyna
* İki Keklik Seke Seke
* Kara Koyun Meler
* Karamıh Dalını Atmış Kenara
* Malatya’nın Kavakları
* Oy Oy Sebebim Oy
* Ölüm Elinden Elinden
* Soku Dibinde Kuzu
* Trenin Yolları Demir Değil mi?
* Yoncalığın Cılga Yolu

Soku Dibinde Kuzu

Kemal Keskin’in 1965 yılında plağa okuduğu “Soku Dibinde Kuzu” * söz başlı türkü ile ilgili bazı konulara değinmek istiyorum.

Plağa okunuş biçimini verelim: 

Soku dibinde kuzu
Burum burum boynuzu
Gelin gelin ağlama
Karaları bağlama
Mala damak edip de
Zengine vermen kızı
Gelin gelin ağlama
Asker ağam ağlama

Taze kahve pişti mi
Pişti de yar içti mi
Gelin gelin ağlama
Karaları bağlama
Sormak ayıp olmasın
Yar buradan geçti mi
Gelin gelin ağlama
Karaları bağlama
Asker ağam ağlama

Yılana bak yılana
Yılan dağı dolana
Gelin gelin ağlama
Karaları bağlama
Allah kerim ağlama
Ben yarimi kaybettim
Bin altın var bulana
Gelin gelin ağlama
Karaları bağlama

Plak kapağında “Soğu Dibinde Kuzu”, başka kaynaklarda “Sofu Dibinde Kuzu”, “Sohu dibinde Kuzu” biçimlerinde yazılan söz başında “soğu”, “sofu”, “sohu” biçimlerini yazıyorsanız “kuzu”yu da “guzu” biçiminde yazmalısınız. Bu da yetmez; tüm sözlerdeki yerel söyleyişi de yazmalısınız. Bazı söyleyişleri yazılı olarak dile getirmede zorluklarla karşılaşınca iş çıkmaza giriyor elbette…
Peki, ne yapmak gerekir? Dilbilimciler, halkbilimciler ile görüşüp doğru olan biçimiyle yazmak, geleceğe yanlış aktarım yapmamak gerekir. Bu yapılamıyorsa, ülkemizdeki genel söyleyiş özellikleri ile yazıp, yerel söyleyiş (ağız) özelliklerini de açıklamalarla belirtilmesi gerekir.
Türkü yetmişli, seksenli ve doksanlı yıllarda pek çok sanatçı tarafından okunmuştur. Okuyuşlardaki farklılıklar da ayrı bir konu; sözleri ve ezgi değiştirilmiş, özgünlükten uzaklaştırılmıştır. Bu konu ile ilgili bir okunuş değiştirmelerini örnekleyelim:

Yılana bak yılana
Yılan dağı dolana
Ben yârimi kaybettim
Bin altın var bulana
Dağlar oy da oy
Yetim oy da oy

Dere geliyor dere
Kumunu sere sere
Al beni götür dere
Yârin olduğu yere
Dağlar oy da oy
Yetim oy da oy

Kayfe koydum pişti mi
Soğudu yar içti mi
Gurban olam Arguvan
Yarım ordan geçti mi

Dörtlükler yer değiştirmiş, bağlantılar değişmiş, Arguvan sözcüğü eklenmiş…
TRT Müzik Dairesi Başkanlığı THM Müdürlüğü tarafından derlendiği ve uzun hava olarak 1022 numara ile repertuvara kaydedildiği belirtilen türkünü altında Kemal Keskin/Arguvan yazılı.
Oysa Kemal Keskin’in okuduğu türküler Arguvan yöresine ait olmayıp Alvar, Kangal ve Divriği yöresi türküleridir. Hüseyin Şahin ile birlikte hazırladığımız “Arguvan Türküleri” kitabımızda bu konudaki görüşlerimizi dile getirdik ve açıklamalarda bulunduk. * 
Bu konu daha çok yörelerde benimsenme ile ilgilidir. Ancak, yine de türkülerimizin özünü bozmadan benimseyip çalıp söylemek daha uygundur.


* “Soğu Dibinde Kuzu”, Odeon Müzik Yapımcılık, İstanbul 1965
* H. ŞAHİN-S. ÖZEROL: Arguvan Türküleri - Halkbilimsel Bir Araştırma Denemesi, AKEV Yayınları, İstanbul 2004

Yorumlar

Popüler Yayınlar